Konference – Jak připravit neslyšící na budoucnost
Konference,
kde se přednášelo a diskutovalo o budoucnosti neslyšících, se konala 8. června
2018 d 9:30 do 17 hod v prostorách Staroměstské radnice na Staroměstském
náměstí pod záštitou radního Daniela Hodka. Všichni účastníci se sešli
v jednom z nejkrásnějších pražských sálů – v Brožíkově sále. Je
vzácný tím, že za svoji stoletou existenci se nemění. Zapůjčil nám ho Magistrát hlavního města Prahy
v zastoupení primátorky Adriany Krnáčové.
Konference
i následný workshop se konaly u
příležitosti sto padesátého výročí Pražského spolku neslyšících, který je
jedním z prvních spolků, jenž vznikly ve prospěch handicapovaných.
Tehdejší heslo spolku znělo: srdce u Boha a ruku při práci, u vzájemné pomoci. Tahle
věta pořád platí, za sto padesát let se nic nezměnilo. Stále se navzájem
podporujeme a pracujeme srdcem, alespoň většina z nás.
Hlavním
tématem konference bylo předání si informací a diskuse, co neslyšící potřebují,
aby měli co nejlepší život: vzdělání a pracovní možnosti. Neslyšícími jsou zde myšleni
lidé s různou ztrátou sluchu a komunikačními potřebami, tj. neslyšící,
ohluchlí, nedoslýchaví a implantovaní. Poprvé v ČR jsme udělali
experiment, kdy účastníkům konference tlumočili neslyšící tlumočníci do českého
znakového jazyka a mezinárodního znakového systému s podporou slyšících
tlumočníků. Pro nedoslýchavé byl zajištěn simultánní přepis, jak je již běžnou
praxí. Konference měla mezinárodní účast.
Život
neslyšících určuje mnoho faktorů.
Do jaké rodiny se narodí, kdy se zjistí
sluchová vada, jaké informace jsou rodině přístupné, jaký je zvolen komunikační
prostředek. Jaké mají možnosti vzdělání, jakou práci vykonávají. Jak
legislativa státu a dnešní komunikační technologie ovlivňují jejich současný
život a též budoucnost? Přizvali jsme
odborníky, kteří nám k tomu řekli více.
Prvním
z vystupujících byl předseda Pražského spolu neslyšících Pavel Šturm,
který mluvil o historii spolku od doby jeho vzniku. Jak žili neslyšící před
dávnými 150 lety a dnes.
Svaz
neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, pod který Pražský spolek
neslyšících spadá, je členem Evropské unie neslyšících. Unie pracuje na
prosazování a sjednocování legislativních změn ve prospěch neslyšících na
celoevropské úrovni. Jejím předsedou je neslyšící Gergely Tapolczay, který je
členem maďarského parlamentu. Představil nám dlouhodobé cíle EUD. Prvním je
legislativní uznání znakového jazyka jako oficiálního jazyka v rámci celé
Evropské unie. Druhým cílem je zlepšit úroveň vzdělání a zaměstnanosti
neslyšících. EUD pomáhá členským státům v legislativních procesech ve
prospěch neslyšících. Usiluje o uznání znakového jazyka ve vzdělávání. Doktor
Tapolczay hovořil o Evropském zákonu o přístupnosti, směrnici a zákonu o
evropské komunikaci. Týkají se služeb a výrobků pro handicapované, nejen
sluchově. Evropský parlament schválil, že je znakový jazyk velmi potřebný, ale
bohužel to není stále slučitelné s legislativou všech evropských států.
Přesto tento akt o přístupnosti je nadčasový a v případě, že by se podařilo
na podzim 2018 všechny tři zmíněné dokumenty schválit, byla by to obrovská
změna pro neslyšící, měli by lepší přístup ke vzdělávání.
O
budoucnosti neslyšících v Evropě mluvili i zástupci EUDY, tedy Evropské
unie mladých neslyšících. Zaměřují se na prosazení znakového jazyka, ve všech
oblastech života i s využitím moderních technologií, dále na zaměstnanost
neslyšících a možnosti jejich vzdělávání. Organizují setkávání mladých
neslyšících na různých místech Evropy, kde si vzájemně vyměňují své zkušenosti
a informace.
O
budoucnosti neslyšících v České republice velmi zajímavě hovořil Dr.
Alexandr Zvonek. Jeho přednášku doporučujeme si přečíst v její plné
verzi. Zvonek zde mluvil o budoucnosti neslyšících a vlivu technologií na
jejich životy. Jaký život měli neslyšící před dávnými lety a jaké možnosti mají
dnes? Budou za dalších 150 let existovat neslyšící lidé? Musí každý neslyšící
pracovat sám na sobě či čekat, co za něj a pro něj společnost udělá?
Včasná diagnostika sluchu
Protože
včasnou diagnostikou sluchu a rozhodnutím, jak budeme své neslyšící dítě
vzdělávat, vše začíná, přizvali jsme dalšího přednášejícího MUDr. Viktora
Chroboka. Víme, že asi 5 % světové populace má vadu sluchu. V 7% jsou to
dospělí a asi ve 2% se jedná o děti. Česká republika dělá screening novorozenců
ve více než 50 %, a přitom bychom měli dělat přes 95 %, jako většina zemí právě
Evropské unii. Díky screeningu pomocí otoakustických emisí, který se používá
již 2. – 3. den po porodu, máme v prvním měsíci a třetím měsíci věku jasno, zda
je dítě nedoslýchavé, neslyšící nebo slyšící. Děti, které mají vybavené emise,
jsou v pořádku a ty, které je nemají, jsou dále vyšetřovány ušním lékařem
nebo foniatrem. Myslíme si, že každé dítě, než půjde do školy, by mělo mít podrobné audiometrické
vyšetření sluchu na ORL, nebo u foniatra. Zjistíme tak, zda náhodou dítě nemá
sluchovou vadu a je-li připraveno na vnímání informací na základní škole. Je
připraven metodický pokyn, který leží na Ministerstvu zdravotnictví, a čeká se
na jeho schválení.
Vzdělávání neslyšících
Rodiče se po zjištění nebo při pouhém podezření, že jejich
dítě má sluchovou vadu, mohou obrátit na střediska rané péče, která jsou určena
pro děti od narození až do sedmi let. Radek Červinka nám představil centrum
komplexní odborné podpory, které zajišťuje ranou péči, následně speciální
pedagogické centrum při škole a další pedagogickou podporu školám. Funguje při
škole pro neslyšící v Hradci Králové. Speciálně pedagogické centrum je pro
děti od tří do šestadvaceti let. A centrum metodické podpory školám je určeno
pro nedoslýchavé studenty, kteří jsou integrováni v běžných školách. Konzultují
zde, jakým způsobem tyto žáky vzdělávat. V týmu centra jsou neslyšící a
slyšící poradci, logopedi a různí komunikační specialisté, dále psychologové,
sociální pracovníci, administrativní pracovníci a též tlumočníci českého znakového
jazyka, kteří poskytují tlumočnické služby. Péče o dítě s vadou sluchu je
kompletní od úplných začátků až po dobu, kdy nějaká potřeba jejich služby
končí. Sám Červinka pomáhá dětem s jejich kompetencemi ve znakovém jazyce,
natáčí je a v průběhu času porovnávají, kam se děti posunuly. Škola ale
nabízí obě možnosti vzdělávání – ve znakovém jazyce i v mluveném jazyce.
Respektuje rozhodnutí žáka či studenta jestli chce být ve školách běžného
vzdělávacího typu, či ve školách pro neslyšící. Jestli se na střední škole
zjistí, že integrace není optimální, zřizují přestup zpátky do škol pro
neslyšící. Sami se ve výuce přizpůsobují komunikačním potřebám toho kterého
studenta, ať je to psaný text, asistent pedagoga, tlumočník aj. Učební plány
musí být upravené potřebám dětí. Maturitní zkoušky jsou uzpůsobené jazykovým
kompetencím studentů. Hlavním cílem centra je, aby se člověk se sluchovou vadou
dokázal plně zapojit do společnosti a byl jeho platnou součástí. Je však čistě
na studentech samotných, jakým směrem se vydají a oni respektují jejich
rozhodnutí.
Jaroslav Milich je vyučujícím na zmíněné hradecké škole,
která je komplexem škol. Má mateřskou školou, základní školu a střední pro
neslyšící žáky a studenty, dále vyšší odbornou školu, která se zaměřuje na
vzdělávání budoucích tlumočníků českého znakového jazyka. Dnes se hodně
propaguje inkluzivní vzdělávání, ať u dětí se sluchovým nebo jiným zdravotním
postižením. Inkluzivní vzdělávání, co se týče neslyšících, má svá specifika.
Jestliže škola má opravdu zajištěné kvalitní vzdělávání pro handicapovaného
žáka a ten se zvládá zařadit hlavního vzdělávacího programu, pak to může
fungovat. Jsou však žáci, kteří se mohou vzdělávat pouze ve školách pro
neslyšící, ale jejich cílem je, aby neslyšící i slyšící na tom byli stejně a
samozřejmě vzdělávací program bývá upravován dle potřeb žáka. Hodně záleží, zda
děti pocházejí ze slyšící rodiny. Ony sami jsou neslyšící, tak tam ta
komunikace může váznout, protože slyšící rodiče neovládají znakový jazyk a dítě
začíná komunikovat až ve škole. Absence jazyka hodně ovlivňuje jeho mentální i
další vývoj. Vzdělávání se tedy liší podle potřeb dítěte, škola se snaží podat
jim informace takovým způsobem, aby dítě dostali na úroveň ostatních dětí. Nejlepší opravdu je, aby u neslyšících dětí
byl znakový jazyk co nejdříve, aby dítě mohlo komunikovat a dále se vzdělávat. Nedoslýchaví,
kteří preferují mluvený jazyk, jsou vzděláváni v něm. Neslyšící, kteří
komunikují ve znakovém jazyce, jsou v něm vzděláváni. Hradecká škola však klade
důraz na osvojení si schopnosti psaného projevu v českém jazyce.
O vzdělávacím systému neslyšících mluvila i vysokoškolská
pedagožka Andrea Hudáková. Věděli jste, že dle zastoupení sluchově postižených
ve společnosti by u nás mělo studovat minimálně dva tisíce studentů se
sluchovým postižením? V běžné
populaci dosahuje vysokoškolského studia přes šedesát procent a u skupiny
neslyšících je to okolo pěti procent. Hudáková vidí velký problém v
nezkušenosti studentů se studiem na vysoké škole. Potíž je i ve velké
nepřipravenosti neslyšících studentů na vysokoškolské studium, a také v nízkém
očekávání budoucích studentů vyplývajícím v nízkém očekávání jejich rodičů a
pomáhajících odborníků. Přečtěte si přepis celé přednášky, dozvíte se
zde mnoho dalších zajímavých informací k celkové nesystematičnosti
vzdělávání sluchově postižených.
Možnosti zaměstnání pro neslyšící
Na
vzdělání navazují možnosti zaměstnání. Již několik let se o neslyšící, kteří
hledají práci nebo chtějí změnit svou stávající práci, stará organizace Tichý
svět, kterou představila Gabriela Petrušková. Pracuje s nimi, aby zapojení
do profesního života bylo co nejméně bariérové. Prostřednictvím různých
tréninků dovedností. Aby si uměli vyhledat vhodnou pracovní nabídku, napsat
profesní životopis i motivační dopis. Připravit
se na pracovní pohovor a nástup do nového zaměstnání. Pracovní konzultanti
Tichého světa neslyšící klienty doprovází na pracovní pohovor a následně, pokud
je zaměstnavatel zaměstná, tak jim poskytují pracovní asistenci. Vysvětlují jim
pracovní postup, aby se co nejrychleji začlenili do pracovního týmu. A s tím
souvisí spolupráce se zaměstnavateli, jsou prostředníkem při řešení vzniklých
problémů na pracovišti, nebo jim poskytují informace o zásadách jednání s
neslyšícím zaměstnancem. Tichý svět je sám zaměstnavatelem neslyšících. Ti
pracují třeba v Tiché kavárně, jako barmani a
uklízeči. Dávají prostor i lidem, kteří jsou mimo obor, ale mají zájem a
motivaci pracovat na uvedených pozicích. Do kavárny dodává zboží Tichá
cukrárna, kde pracují neslyšící cukráři i ti, kteří se v uvedeném oboru nevyučili
a byli zaučení až Tichým světem. Nejde tedy o to, aby člověk měl vystudovaný
uvedený obor, ale že má zájem se učit a pracovat.
Byla
pozvána firma Amazon, která také má zkušenosti se zaměstnáváním znakujících
neslyšících lidí již od roku 2016. Snaží se o co
nejrovnější přístup. Neslyšící mají stejné výhody i povinnosti jako ostatní
zaměstnanci. Pracují manuálně na oddělení balení zásilek, které je
z hlediska bezpečnosti nejlépe zajištěno. Případné komunikační bariéry
pomáhá vyřešit tlumočnice, která jednou za čas do firmy dochází, a všichni
kolegové mají možnost si vyřídit, co potřebují. Byla zřízena speciální
e-mailová adresa, kam neslyšící zaměstnanci píší, že onemocněli, že se nedostanou
do práce nebo se na něco chtějí zeptat. Z hlediska bezpečnosti bylo
společně s neslyšícími zaměstnanci domluveno, že budou nosit bílé vesty se
znakem rukou na zádech. Jsou hojně používány. Pro případ, že by hrozilo
jakékoli nebezpečí, nosí neslyšící při sobě pagery, které je upozorní a nejsou
tak potřeba světelné signály. Práce v Amazonu je pro neslyšící motivující
díky různým benefitům, která firma nabízí.
Dalším
firmou, kde jsou neslyšící zaměstnáváni, je sociální podnik Zelený ostrov.
Představila ho Ilona Bedrnová. Firma nabízí praní, mandlování, žehlení prádla,
opravy oděvů a úklidové práce. Většina zákazníků přichází do firmy za službami
s vědomím, že podporují práci neslyšících lidí. Firma přizpůsobila provoz
komunikačním potřebám neslyšícím, př. obrázkový popis funkce jednotlivých
strojů, naznakovaná videa pracovních postupů. Slyšící personál má jednou týdně
kurz znakového jazyka, aby se se svými neslyšícími kolegyněmi v rámci
práce domluvili.
Budoucnost pracovního trhu
A jaké jsou vize budoucího pracovního trhu? Lenka Vokáčová
z personální agentury Manpower představila průzkum k potřebám
zaměstnavatelů. Dnes žijeme v hodně technologické době a mluví se o tzv. disruptivních
inovacích. To jsou inovace, technologické změny, které provází náš každodenní
život a vstupují nám i do pracovního života. Stejně tak firmy budou postupem
času muset své pracovní postupy a pozice inovovat. Z toho důvodu se v současné
době mluví o čtvrté průmyslové revoluci. Pokládáme si otázku, nahradí nás
roboti? Co myslíte? Z průzkumu Manpower vyplývá, že se zavedením robotů do
procesů ve firmě, ať už třeba výrobních nebo dalších, že pro nás všechny to
nebude znamenat, že bychom ztratit práci. Předpokládá se, že v budoucnu na trhu
práce uspěje ten, kdo se dokáže učit novým věcem. Nevíme, jaké to budou. Roboti
nebudou přebírat pracovní místa, ale jednotlivé úkoly. Bude třeba montovat
nějaké součástky. Ale toho robota bude potřeba promazat, naprogramovat, ve výrobě
tedy vzniknou nějaké další procesy, kam se pracovníci budou muset přesunout. Na
druhou stranu veškeré obory, které se týkají služeb, komunikace a osobního
přístupu, tak tam se předpokládá nárůst. A které dovednosti budou úplně
nejklíčovější? Komunikace, spolupráce, řešení problémů, organizace a služby
zákazníkům. Pokud chceme uspět v budoucnu na trhu práce, tak
se musíme pořád učit. Nebude tak důležitá škola, kterou vystudujete, ale jak
s tím naložíte. Pravděpodobně bude potřeba mít různé rekvalifikace a
certifikáty. Máme tady velkou skupinu lidí, kteří jsou ochotni pracovat, jsou
ochotni se naučit mnohé a třeba tu příležitost nedostanou. Je tedy důležité,
aby i trh práce byl připravený. Manpower si myslí, že jedinou cestou je
zkušební program, kdy člověk s handicapem má možnost do firmy docházet, dejme
tomu po několik týdnů a ukázat, jaké má dovednosti, schopnosti, v čem je dobrý,
co by mohl dělat. Teprve po tomto období by měla vzniknout vzájemná dohoda,
pokud obě strany chtějí spolu spolupracovat. Budoucnost přináší moře možností a
záleží jenom na nás, jak na jednotlivcích, nebo i na zaměstnavatelích, na
institucích, jak velké ryby si v tom moři ulovíme.
Naše závěry z konference
-
Stále je potřeba pracovat na legislativě
podporující kvalitní život neslyšících.
-
Za svou budoucnost je každý neslyšící odpovědný především
sám.
-
Předpokladem úspěchu je znát dobře psanou formu
českého jazyka.
-
Vzdělávání neslyšících nemá ucelenou koncepci.
-
Neslyšícím chybí potřebné vzdělání a setkávají
se s nedůvěrou ze strany zaměstnavatelů.
-
V České republice není plošně realizování
novorozenecký screening pro včasnou diagnostiku sluchové vady.
Jana Felgerová