Věra Oračková: První sluchadlo jsem naschvál rozbila
Dlouho nevěděla, že má problémy se sluchem. „Bydleli jsme ve
Studénce, s rodiči v paneláku, babička v rodinném domku kousek
od vlaku. Když jsme s bratrem chodili k babičce přes koleje, vždycky
jsme slyšeli, že jede vlak. Nebo když na nás maminka volala, abychom už šli
k obědu, také jsme slyšeli,“ vzpomíná dvaapadesátiletá Věra Oračková.
Když byla ve druhé třídě, lékaři zjistili jejímu o dva roky
staršímu bratrovi praktickou hluchotu. „Ve škole nereagoval na pokyny, tak
s ním maminka jela do Ostravy na vyšetření. V tu dobu jsem slyšela
ještě jakž takž dobře. Ale je pravda, že už jsem tak čistě neslyšela televizi.
Bratr si dával k uchu takovou placku – sluchadlo. Vyzkoušela jsem si to a
zjistila, že mi to také pomáhá…“
Do ústavu NE!
Věry mamince doporučili, ať dá své děti s praktickou
hluchotou do ústavu. „To ale maminka odmítla. A místo toho se s námi
přestěhovala do Liberce, kde byla škola pro nedoslýchavé.“
Tam také Věra – žačka třetí třídy – dostala své první
sluchadlo. Dlouho jí však nevydrželo. „Nelíbilo se mi, tak jsem ho rozbila,“
říká Věra věcně.
Jak?
„Hodila jsem ho na zem. A pro jistotu jsem na něj ještě
šlápla,“ směje se.
Povinná školní docházka utekla velmi rychle. A v osmé
třídě stálo před Věrou rozhodování, kam na střední školu.
„Mezi slyšící jsem se na střední bála. Sluch se mi zhoršoval.
Když jsem si večer před spaním sluchadlo vyndala, už jsem nic neslyšela. A tak
jsem šla na jistotu. Na střední odborné učiliště.“
Zámečník nebo švadlena
Velký výběr v osmdesátých letech pro ni
s praktickou hluchotou nebyl.
„Mohla jsem si vybrat zámečníka nebo švadlenu. A jedna
kamarádka ze základky si opravdu natruc vybrala zámečníka a pak chodila mezi
samé chlapy. Ale jinak to bylo samozřejmě tak nějak dané. Holky se učily
krejčovství, kluci zámečnictví.“
Když nastoupila do školy, chodila do 1. E. Třídy A až D byly
pro slyšící učně, do „éčka“ chodilo pět neslyšících a pět nedoslýchavých
švadlen.
Nedoslýchavé versus
neslyšící
„Byly to poprvé, kdy jsem se setkala se znakovým jazykem. A
musím přiznat, že jsem se ze začátku mým neslyšícím spolužačkám trošku smála.
Říkala jsem si, co to ukazují, co je to za divné znaky. Navzájem se tedy naše
dvě skupinky neměly moc rády.“
Věra neslyšícím nerozuměla, a tak se s nimi neměla o
čem bavit. Ale po pár měsících ve škole dostala rozum. „Bylo mi líto, že se
spolu nebavíme, tak jsem se k neslyšícím připojila. Holky mě začaly učit
znakový jazyk a já jsem mu nakonec propadla. A dokonce se pak jedna z neslyšících
spolužaček stala mou nejlepší kamarádkou.“
Spolužačkám
tlumočnicí
Díky znalosti znakovky pak byla ve třídě i tlumočnicí.
„Neslyšící viděli, že relativně dobře slyším, tak mě prosily, jestli bych jim
mohla tlumočit, co kantorka říká. Takže jsem časem opravdu stála u katedry
vedle vyučující. A také, když neslyšící kamarádka něco nevěděla, mohla jsem jí
díky znakovce poradit, přestože jsem nevydala ani hlásku.“
Už během učňáku Věra absolvovala půlroční praxi v podniku
KRAS Na Bělidle v Brně. A po
vyučení tam automaticky zůstala. „Šla jsem na pásovou výrobu, šila jsem saka,
kalhoty…“
Bavilo ji to?
„Ne,“ odpovídá automaticky. „Na švadlenu jsem byla nucená. Chtěla
jsem být herečkou…“
Sen o JAMU
Po učňáku přemýšlela, že by se vrhla ještě na studium. Kvůli
zhoršujícímu sluchu to však zavrhla. Sice se vzdala studia, díky práci však
poznala svého manžela.
„Můj manžel měl nedoslýchavého bráchu. A ten byl nejlepším
kamarádem mého bráchy. Od vidění jsem ho tedy trochu znala. A když jsem začala
jezdit šalinou do práce, on vystupoval zastávku přede mnou. Domů jsme jezdili
opět tou stejnou tramvají a k domu jsme šli společně. A z kamarádství
se vyvinul vztah.“
Jak přijmul Věry manžel její sluchový handicap? „Úplně
v pohodě. Právě proto, že měl nedoslýchavého bráchu, tak věděl, do čeho
jde.“
Ani na mateřské se Věra nechtěla vzdát svého snu stát se
herečkou. „Pořád jsem tajně doufala, že časem přizpůsobí studium pro neslyšící
a nedoslýchavé na JAMU. A fakt se tak stalo. Když jsem se to dozvěděla, hned
jsem tam šla. Bylo mi 29. Řekli mi ale, že je to jen pro studenty do 26 let. A
tím zhasly mé naděje.“
Na rodičovském
sdružení pomáhala sestřenka
Věře se narodily dvě slyšící děti. Ondřej a dva roky po něm
Karolína. „Když bylo ve škole u Ondry ve třídě rodičovské sdružení, hodně mi
pomáhala sestřenka, která měla ve stejné třídě syna. Cokoli jsem neslyšela, vysvětlila
mi. Karolína na to šla naopak jinak. Učitelce dopředu řekla, že má neslyšící
maminku. Jak si dcera vedla ve škole, jsem se tak dozvídala prostřednictvím
papírků, které mi učitelka posílala.“
Nejsem cizinka!
V jednu chvíli, když se spolu s Věrou bavíme, se
mě zeptá: „Nepřipadám vám jako cizinka?“
„Ani ne,“ odpovídám.
„Hodně se s tím totiž setkávám. Jak sama sebe neslyším,
tak nevím, ale ostatní mají pocit, že mluvím s přízvukem…“
Věra má v současné době už jen malé zbytky sluchu.
Podle lékařů na tom nemusela být špatně, kdyby…
„Lékaři mi řekli, že kdybych rodila císařským řezem, slyšela
bych více. Tím, že byly oba porody přirozeně, byl v uších velký tlak… Na
levém uchu se sluchadlem mám tak aktuálně ztrátu sluchu 98 procent, na pravém už
100 procent.“
Co to prakticky znamená?
Tím, že má Věra sluchadlo, domluvíme se spolu bez
tlumočníka. Všemu rozumí, skvěle odezírá. A i kdybych seděla za ní,
v prázdné místnosti, slyšela by mě.
„Pokud by však byl v místnosti už někdo další a byl by
– byť sebemenší – hluk, už bychom si nepopovídaly.“
Třídní schůzky
netlumočím
S Věrou si povídáme v brněnském Centru denních
služeb pro sluchově postižené, kde pracuje jako tlumočnice znakového jazyka od
roku 2008. S neslyšícími klienty centra chodí k lékařům, na policii,
na úřady…
„Jediné, co neberu, jsou skupinová tlumočení – například
třídní schůzky, nebo konference. Už mám problém slyšet, kdo co říká.“
Nedávno tlumočila na operačním sále. Jsou podobná tlumočení
obtížnější než například na úřadech? „Obtížnější ani ne. Spíše se člověk cítí
trochu nepříjemně, ale to je to dáno asi tím prostředím, že se v nemocnici
člověk asi tak nějak automaticky cítí méně komfortně. Co se ale týče slovní
zásoby, zdravotnických termínů… To už mám v sobě. Pravidelně chodím na
školení, učím se nové zdravotnické termíny, takže vždy naprosto přesně vím, jak
nejlépe neslyšícím tlumočit.“
Pošta jako koza
Co naopak Věru pravidelně překvapí, jsou jednotlivé znaky,
které používá starší generace. „Znak pro poštu je znázorňující razítko, ale
starší lidé znakují poštu jako znak začínající u hlavy. No a shodou okolností
tu dnes za mnou v centru byla klientka, která použila pro poštu úplně jiný
znak, který jsem do té doby neviděla – poštu ukazovala podobně jako je znak pro
kozu. Člověk se tedy musí pořád učit.“
Cesta do Centra denních služeb pro sluchově postižené byla
trochu klikatá. Když se Věře rozplynul sen o herectví, pracovala kromě švadleny
u manžela ve firmě.
„Neuvěřitelných 15 let jsem byla bez neslyšících. Pak jsem
jednou zorganizovala se spolužačkami z učňáku sraz. Z restaurace jsme
se pak šly podívat právě do centra. Potkaly jsme tu ředitelku, která měla stejnou
základku jako my. Nevím, co mě to tenkrát napadlo, ale zeptala jsem se jí,
jestli by mě nevzala.“
Je tam, kde má být
Ředitelka kývla. Na zkoušku na 14 dní. A ze dvou týdnů se
stalo současných deset let… „Když jsem byla na mateřské a starala jsem se o
děti, pořád jsem měla v hlavě vzpomínky… Dlouho jsem odolávala, ale
nakonec jsem pochopila, že pracovat mezi neslyšícími je můj úděl. Patřím sem do
komunity. Vybavuji si, že když jsem ještě před revolucí jela s neslyšící
kamarádkou šalinou, cestující se jí posmívali… Dnes už by se to asi nestalo.
Ale přesto cítím, že má slyšící veřejnost vůči neslyšícím velký dluh. A jsem
proto ráda, když svou prací, svým tlumočením mohu být mostem mezi slyšícími a
neslyšícími.“
Autorka: VERONIKA CÉZOVÁ