David Lang: Raději pojedu na schůzku přes celou republiku než mít online meeting

„A představte si, že mám syna, který je nedoslýchavý a je
tanečník argentinského tanga,“ pochlubil se na závěr našeho rozhovoru v létě
2018 Miloš Lang, 3. osobnost projektu Jsem jedno ucho.
O čtyři roky později jsem si na jeho slova vzpomněla. A
Miloše Langa jsem poprosila, jestli by nás mohl propojit…
„A klidně mu zatelefonujte. Telefony bere. I cizím.“
Telefon ano. Online hovor raději ne
Když si domlouváme s pětačtyřicetiletým Davidem Langem
termín hovoru, ptá se mě, jak to bude konkrétně vypadat.
„Zavoláme si? Nebo preferujete online hovor?“ zeptal se mě
David.
„Přizpůsobím se, aby to vyhovovalo vám,“ odvětila jsem.
„Takhle klasický telefonát může být?“
„Ideální,“ pronesl David. „V dnešní době, kdy jsou stále
častější online meetingy, docela trpím. Přiznám se, že pokud bych si měl
vybrat, jestli absolvovat online meeting nebo jet za vámi přes celou republiku,
radši si zvolím druhou variantu,“ říká upřímně.
Z metropole utekl do Brna
David se narodil v Praze, ale letos už to bude 17 let,
co našel svůj druhý domov v Brně. Než se tak stalo, vychodil základní,
střední i vysokou školu právě metropoli.

První sluchadla dostal už na základní škole. „A v první
třídě mě rovnou posadili do první lavice, přímo ke katedře. A to jsem měl
oproti spolužákům nevýhodu, protože třeba v případě diktátů jsem před učitelkou
nemohl použít ani tahák,“ směje se David, který přiznává, že na základní škole
nošení sluchadel trošku flákal.
„Měl jsem závěsná, ta se nedala moc používat. Ale jak se mi
postupně zhoršoval sluch, na střední škole už jsem je nosit začal. To už se
naštěstí vyráběla zvukovodová.“
Určitý handicap jsem cítil
David nikdy během školních let nepocítil, že by byl
šikanovaný. „To, že jsem špatně slyšel, jsem ale jako určitý handicap bral,“
připouští.
„Ve škole jsem procházel vždy s odřenýma ušima. Už na
základní škole jsem měl čtyřky.“
Bylo to podle něj způsobené právě i sluchovým handicapem?
„Procházel jsem jen tak tak… Sluchová vada nebo jakýkoli handicap se dříve na
školách moc neřešil,“ vzpomíná a jedním dechem dodává, že před časem školil
v alternativních školách.
„To se nedá vůbec srovnat s tím, jak se studovalo za
nás… Je ale fakt, že i dnes je rozdíl, pokud je dítě v malotřídce nebo na
nějaké tisícihlavé základce.“
Těžko na cvičišti, lehko na bojišti
David vystudoval stavební průmyslovku v Betlémské ulici
v Praze. Poté pracoval jeden rok. A pak zamířil na strojní fakultu na
ČVUT.
„Takže od toho, že jste ‚prolézal jen tak tak‘, jste se
dostal na vysokou školu?“ divím se.
„No, já ani nevím, jak jsem se tam dostal,“ směje se David a
dodává, že měl z matematiky doučování. „Je však potřeba říci, že Betlémská
byla hodně těžká škola, dala mi na vysokou dobrou průpravu. Lidé z gymplu
měli sice skvělou matiku, ale v odborných předmětech tápali, my
z průmyslovky jsme to zkrátka měli naopak.“
David přiznává, že s matematikou válčil už na základní
škole. A chodil na doučování.
„Když jsem byl v sedmé třídě, zrovna ten rok byla
revoluce. A kantor, který byl velmi progresivní, nás učil matematiku dost
svérázným způsobem. Časem ani neznámkoval. A výuku bohužel zanedbával na úkor
svých sportovních aktivit. Když jsme pak po tomto jeho pokusu měli v osmé
třídě novou učitelku, byli jsme na tom se spolužáky tak špatně, že jsme chodili
do školy v sedm hodin ráno na doučování. Takže ten jeho kantorský pokus
nevyšel. Bohužel to odskákali žáci…“
Zhoršování sluchu kvůli stresu a únavě
Davidovi, který má slyšící manželku, se narodily dvě slyšící
děti. „Děti slyší, ale je pravda, že u mladšího syna lékařka doporučila testy
na genetiku. Už v porodnici měli u syna podezření, že nebude slyšet.
Nezměřili totiž při prvotním screeningu vůbec nic. Potom se to zopakovalo a
nic… Než nastoupí do školy, půjdeme s ním na kontrolu sluchu. Protože to,
že člověk jako dítě slyší, nemusí ještě nic znamenat. Když si vezmu třeba moji
sestru, která s přibývajícím věkem hůře slyší… Můj jednadvacetiletý synovec
má také sluchadlo…“

O ztrátě sluchu se samozřejmě bavil i se svým tátou Milošem
Langem. „Máme stejné projevy. Postupem času se nám horší sluch. Konkrétně já u
sebe pozoruji zhoršování hlavně v důsledku stresu a únavy.“
Argentinské tango

Zatímco většina kluků chodí do tanečních spíše
z donucení rodičů, David to tak neměl. Pohybu se věnoval ještě před
tanečními.
„Závodně jsem na přelomu milénia tancoval standard i latinu.
Teď už jen učím,“ říká David, který se v Brně věnuje výuce už více než
deset let.
Že má sluchový handicap, to před páry, které vyučuje,
netají. „Vědí to. Ale je pravda, že dříve bych se za takovou informaci styděl.
Ale v čase přišlo uvědomění, že není důvod se bát říci, že špatně slyším.“
Když se bavíme o hudbě, zajímá mě, jak ji David slyší.
„Slyším ji samozřejmě méně než tanečníci. Když je hudba tišší, je to pro mě
problém, musím si ji dát trošku více nahlas. Na druhou stranu některé věci
fungují tak nějak automaticky – mám vytvořenou pohybovou paměť – hudbu a rytmus
cítím. Když řeším hudbu třeba s hudebníkem, ten ji samozřejmě vnímá
precizněji. Já jsem sice trošku mimo rytmus, ale myslím si, že to jsou jen malé
rozdíly.“

Zvukovodová sluchadla
A jak při tancování řeší pot? Nevadí mu sluchadla? „Tento
problém jsem vlastně nikdy neřešil. Používám zvukovodová sluchadla.“
Přiznává, že ne všem však tento typ sluchadel vyhovuje.
„Zrovna nedávno jsem se bavil s kolegyní, která je také nedoslýchavá, že
má se sluchadly problémy. Často mívá záněty zvukovodu. Já musím zaklepat, naštěstí
jsem je nikdy neměl.“
O informace si musím říci zpětně
A kde se vidí za deset let? „To je zajímavá otázka,“ usměje
se. „Pokud myslíte ohledně sluchu, tak upřímně nepřemýšlím nad tím, jestli budu
hůř slyšet. Technika jde dopředu. Co se týče tance, tak věřím, že jej budu moci
dělat až do smrti,“ směje se David.
Co se týče profesní budoucnosti, v současné době jezdí
k zákazníkům na školení. „Ale je to práce hodně závislá na sluchu. Když
máme třeba různé meetingy, nedokážu z nich získat všechny informace jako
slyšící. Já si o informaci vždy musím zpětně říci,“ popisuje každodenní
pracovní realitu David.
Práce školitele ho baví. Budoucnost však vidí v jiné
profesi. „Dělám ve firmě, která vyvíjí informační systémy pro firmy. Hodně
jezdím k zákazníkům… Práce je to hezká, ale do budoucna bych si přál
profesi, kde by bylo méně stresu.“
Text: VERONIKA CÉZOVÁ
Foto: archiv DAVIDA LANGA