Jakub Brandejs: Nedoslýchavost korigovat umíme, s tinnitem je to složitější
Tatínek zubař, maminka zdravotní sestra. Dvaatřicetiletý Jakub
Brandejs měl k medicíně blízko. „Ve třetím ročníku na gymnáziu mě však
chytla i matematika a fyzika, proto jsem nakonec na vysoké škole zkombinoval medicínu
a elektro. Vystudoval jsem obor Biomedicínské inženýrství na brněnském Vysokém
učení technickém,“ usmívá se Jakub. K vysokoškolskému studiu byl
předurčen. Ale to, že ho to profesně zaválo ke sluchadlům, to byla náhoda…
V roce 2014 doznívala ekonomická krize. „Absolventi si
nemohli až tak moc vybírat, kam půjdou. Stejně jako mí spolužáci – i já jsem si
vypsal společnosti a okruhy, kde bych se mohl uplatnit. A jednou z možností
byla i firma zaměřující se na sluchadla – na zpracování zvuku, signálu a dat, na
ochranu sluchu… Začalo mi to všechno do sebe zapadat,“ popisuje Jakub, kterého
fascinují technologie.
S digitálními sluchadly, které se seřizují pomocí
počítače, se tak může „vyřádit“. Na rozdíl od těch analogových… „Analogová
sluchadla už jsem nezažil, neměl jsem možnost do nich prakticky nahlédnout, ale
je pravda, že s nimi by mě to asi tolik nebavilo,“ směje se.
Přestože digitální sluchadla přinášejí svým uživatelům
daleko více možností oproti těm analogovým, ne všichni na ně pějí ódy.
Analogová sluchadla lepší než ta digitální?
Kolegyně Radka Klinderová mi nedávno vyprávěla, jak
s láskou vzpomíná na analogová sluchadla. Je to vůbec možné?
„Ze statistického pohledu to možné je. Mohou být jedinci,
kteří zažili analogová sluchadla a mají pocit, že jim vyhovovala více. Je ale
potřeba upozornit na to, že jim mohla analogová sluchadla vyhovovat právě
v době, kdy například jejich sluchová vada nebyla až tak velká. Mohlo to
být také v době, kdy se jejich slyšení v dětství teprve vyvíjelo a
mozek si na něco zvykl. Takovému člověku může být příjemnější analogový zvuk.
Na druhou stranu si jsem jistý, že drtivá většina neslyšících a nedoslýchavých
lidí preferuje digitální sluchadla, se kterými jsou spokojeni,“ vysvětluje
Jakub.
Připouští, že s analogovými sluchadly má sice jen
teoretickou zkušenost, nemá je tedy ‚naposlouchané‘ na vlastní uši. „Ale
v literatuře se obecně popisují analogová sluchadla tak, že mají měkčí
zvuk, přirovnává se to k poslechu gramofonu. Gramofon ale není zaměřen na
detaily. Digitální sluchadla se přirovnávají k CD. Kvalita zvuku je vyšší.
A stejně tak digitální sluchadla mají velmi precizní nastavení podle ztráty sluchu,“
popisuje Jakub.
‚Správné nastavení‘
Častým tématem – nejen ve skupinách neslyšících a
nedoslýchavých lidí na sociálních sítích – je také nastavení sluchadel. „Když
se bavíme o ‚správném nasazení‘ – co to vlastně je? Jedno je jisté. ‚Správné
nastavení‘ je ošidné, obtížné. A to právě s ohledem na to, že vnímání
zvuku je subjektivní veličina. Každý z nás vnímá zvuk subjektivně. A
většinou se setkávám s tím, že si na nesprávné nastavení stěžují ti
pacienti, kteří mají hned na začátku nereálná očekávání.“
Jakub připomíná, že sluch není možné opravit. „Neumím to já
jakožto inženýr, technik. Vrátit sluch neumí ani lékař. Ztráta sluchu zhoršuje
možnost vnímání zvuků a při ladění sluchadla zkrátka není možné sluch opravit.
Pokud to tedy člověk nepochopí a v osmdesáti letech chce dotyčný slyšet
jako ve dvaceti, tak takovému člověku sluchadla nenastaví správně nikdo.“
Cesta od lékaře k technikovi
K Jakubovi se dostanou pacienti většinou
z ordinací ORL lékařů nebo foniatrů. Tento postup je podle něj správný,
protože ne vždy člověk, který najde Jakuba na internetu, potřebuje hned
sluchadla…
„Stává se, že si nás najde třeba čtyřicátník, který má
pocit, že začíná hůře slyšet. Takové pacienty však posíláme k ORL lékaři,
aby se jim jako první podíval do uší, jestli se ta vada nedá řešit jinak než
sluchadlem. Často se totiž stává, že jde například o mazový špunt. A pak stačí
ucho vypláchnout.“

Do jeho kanceláře však přicházejí i třicátníci,
čtyřicátníci, kteří mají ztrátu sluchu. A během první konzultace si pak
s Jakubem sednou a diskutují nad možnostmi zlepšení sluchu. „Přichází na
řadu hovor na téma typů sluchadel, jejich velikostí… Důležité je mít také
sluchadla na obou uších, neboť uši jsou párový orgán. A po vyrobení sluchadel
je pak společně nastavujeme a zkoušíme, jak s nimi daný pacient slyší,“
popisuje postup Jakub.
Sluchadla se nastaví sama
Technologie digitálních sluchadel je natolik propracovaná,
že se podle výsledku audiogramu až z 90 procent nastaví samy do ‚použitelného
stavu‘.
Přestože je Jakub ten, který sluchadla nastaví přesně na
míru uživateli, není ten, který by pak sluchadla fyzicky vydal.
„To může jenom lékař. Ale je pravda, že západní svět se
ubírá jiným směrem. Tam je zaběhlá praxe, že i technici vydávají sluchadla,
která předtím společně s pacientem nastavili. Sluchadla se tak blíží
brýlím, které vám také připraví na míru v optice.“
Opomíjené uši
Jakub připomíná, že na uši se obecně v minulosti
zapomínalo. „A konečně – až v roce 2022 – je příspěvek na obě uši –
dvakrát 7 tisíc korun. Sice jen pro některé pacienty a pozdě, ale přece…“
Dají se za 14 tisíc korun sehnat kvalitní sluchadla? To jsou
dotazy, které pravidelně několikrát do měsíce přicházejí i k nám do Svazu.
A technik Jakub má dobrou zprávu.
„Ano, ta nejlevnější sluchadla – plně hrazená pojišťovnou –
prochází stejnou certifikací jako ta dražší. Jde ale o to, co člověk od
sluchadel očekává. Bezdoplatková jsou vhodná pro pacienty například ke
sledování televize v tichu. Nedají se úplně dobře jemně doladit, barva
zvuku se mění složitě, ale fungují, jsou kvalitní. Čím máme lepší sluchadla (a
dražší), tím máme my, ale i lékaři, více nástrojů k jemnému doladění
zvuku. Přirovnal bych to k poslechu rádia bez vyladění. Písničky slyšíme,
ale ‚chrchle to‘. Když tedy sluchadla doladíme, je i zvuk čistší.“
Sluchadlo? Klidně za 40 tisíc korun
Když jsme u těch cen… V Brně si pacienti u Jakuba
objednávají sluchadla většinou v cenové relaci 20–30 tisíc korun za
sluchadlo. „V minulosti jsme dávali i více bezdoplatkových sluchadel, ale od
toho se upouští. Lidí, kteří nechtějí dát za sluchadlo ani korunu za svého, je čím
dál méně.“
Kolik stojí nejdražší sluchadlo? Klidně i čtyřicet tisíc
korun. Jak to mají ale udělat lidé, kteří si nemohou dovolit ze svého takový
doplatek?
„S tím, jak jsou čím dál kvalitnější sluchadla, se na nás
čím dál častěji obracejí lidé, jaké mají možnosti čerpání příspěvků kromě těch
od pojišťovny. Existují třeba příspěvky od nadací. Z mých zkušeností toho
využívají ale spíše rodiče dětských pacientů. Dospělí lidé většinou nechtějí
čekat třeba čtvrt roku, než jim nadace příspěvek přidělí.“

Když hovoříme právě o těch dětských pacientech… Nejmladší
pacient, kterého Jakub měl, byl osmiletý klučina. „Já se však specializuji
hlavně na dospělé. Pro dětské pacienty je tu v Brně například Audio Fon Centr
nebo dětská nemocnice.“
V čem se liší péče? „Je mnoho specifik. Ale tou zásadní
je, že se například v rámci měření sluchu jinak pracuje třeba
s desetiletou slečnou, jinak s miminkem.“
Nejstaršímu pacientovi, kterému nastavoval sluchadla, byl
pak sedmadevadesátiletý muž.
Překvapivá technologie Bluetooth
Někteří uživatelé sluchadel se časem stanou kandidáty na
kochleární implantát. A pak, v případě implantace, začnou chodit na
nastavování. Funguje to tak i u sluchadel?
„Ano, je to velmi podobný proces. Sluchadla je také nutné
zesilovat postupně. Zvláště prvouživatelé, kteří se nikdy se sluchadly
nesetkali, nejsou zvyklí slyšet například všechny okolní zvuky – štěkání psa,
cinkání příborů… A je nutné, aby si na tyto zvuky mozek postupně zvykal. Čím
méně má zkušeností se sluchadly, tím i nastavování sluchadel musí být
postupnější,“ vysvětluje Jakub.
Seřizování sluchadel, to je tak trochu alchymie. A proto se
Jakub musí pravidelně školit na nové technologie. „Základ teorie nastavování
sluchadel je však stejný. Náš dodavatel nám pravidelně dává e-learningová
školení, díky kterým máme větší náhled na to, co je ‚uvnitř‘.“
Co Jakuba od roku 2014, kdy pronikl do tajů sluchadel,
nejvíce překvapilo? „Nejvíce mě překvapila technologie Bluetooth ve
sluchadlech. Upřímně – nikdy jsem si nemyslel, že to někdy bude možné
zabudovat.“
Když si slyšící nasadí
sluchadla…
Technologii Bluetooth si zamiloval natolik, že když řídí na
delší vzdálenosti, poslouchá v autě muziku ne přes rádio, ale právě přes
sluchadla…
Sluchadla také zkouší i ve své kanceláři. „Sluch mám
naštěstí v pořádku. Ale samozřejmě mě profesně zajímá, jak se chová
operační systém, jak moc je to stabilní, všímám si, na co si dát pozor…
Uchvátil mě proto nový typ sluchadel, kdy i já jako zdravý slyšící člověk mohu mít
ze sluchadel benefit a poslouchat díky nim například v autě hudbu bez
okolního šumu.“
Zubaři se lidem dívají na zuby, já sleduji uši
Ke každé profesi patří nějaká profesní deformace. Má to stejné
i Jakub? „Ano,“ přiznává se smíchem. „Jako se zubaři dívají ostatním lidem na
zuby, já se lidem dívám za uši.“
Že má někdo problémy se sluchem, to mnohdy vypozoruje i při
řízení vozu. „Když vidím, že někdo minutu zbytečně bliká blinkrem, tak si říkám,
že možná trpí počínající nedoslýchavostí, která mu brání zvuk blinkru slyšet.“
Jako otec dvouletého syna také vždy kroutí hlavou, když
vidí, jak na koncertech nechají rodiče své malé děti procházet bez jakékoli
ochrany sluchu kolem reproduktorů.
Po pěti minutách ztráta sluchu
„Je to zarážející, když člověk ví, že podle tabulek stačí být v hluku 105 decibelů po dobu pěti minut,
aby se člověk dostal do rizika permanentní ztráty sluchu.“
S malým synem se dosud hlučným akcím vyhýbal. „Je také
rozdíl, když je hlučná hudba rozptýlená na louce, nebo když stojíme blízko
reprobeden.“
Protože se téměř dekádu zabývá ochranou sluchu, je jeho
přání do budoucna jasné.
„Nesmíme rezignovat na ochranu sluchu. A to hlavně
v práci, kde trávíme tolik času. Pokud někdo dělá ve slévárně nebo u pneumatického
lisu a dvacet let nepoužívá ochranu sluchu, zadělává si nejen na trvalou vadu
sluchu, ale i na tinnitus, který se velice těžko koriguje. Takového člověka bude
tinnitus budit ze spaní, přivodí mu škaredé psychické stavy… A to je možná
ještě horší než nedoslýchavost. Nedoslýchavost totiž korigovat dokážeme. S tinnitem
je to složitější…“
Text: VERONIKA CÉZOVÁ
Foto: archiv JAKUBA BRANDEJSE