Tereza: Ve škole mě kvůli sluchovému handicapu šikanovali
Narodila se o dva měsíce dříve. A do dvou let nikdo
nepoznal, že neslyší.
„Volali na mě, ale já jsem nereagovala. Až ve dvou letech
tedy doktoři zjistili, že jsem neslyšící. Pak to všechno však šlo ráz na ráz.
Hned mě poslali do Motola za doktorem Kabelkou. A ve 2,5 letech mě rodiče
nechali implantovat,“ vrací se zpátky v čase sedmnáctiletá Tereza
Hromádková.
Mateřskou školu absolvovala v Holečkově ulici mezi
neslyšícími. Pokračovala tam i na základní školu. Strávila tam tři roky, poté
se přestěhovala do Uhříněvsi do běžné školy.
„Tam jsem si zopakovala třetí třídu. Rodiče už chtěli, abych
začala mluvit,“ vysvětluje Terka.
Přechod mezi slyšící spolužáky byl náročný. „Ze začátku jsem
řešila, jestli budu moct s kamarády mluvit. Hodně jsem při mluvení
křičela, do toho jsem znakovala… Tamní děti mě neznaly, a tak byly časté
konflikty. Byla jsem pořád sama, bez kamarádů, smutná. Často mě bolela i hlava.“
Spolužáci chtěli docílit toho, abych odešla
Jak umí být děti zlé, Terka zažila na vlastní kůži. „Začalo
to tím, že jsem jako neslyšící byla zvyklá dotknout se lidí, když jsem chtěla
s někým začít mluvit. To některým asi vadilo… A tak mi dělali spolužáci naschvály.
Ke kochleárnímu implantátu jsem měla připevněný mikrofon. Před hodinou jsem ho
položila vždy na katedru. A najednou jsem slyšela chrastění klíčů… Spolužáci
naschvál dělali do mikrofonu šílené zvuky, nešlo to vydržet… Chtěli docílit
toho, abych odešla ze školy.“
Došlo to tak daleko, že přišla na řadu i policie. „A řešilo
se to i s psycholožkou. Dlouho jsem se tomu bránila, nechtěla jsem to
řešit, ale rodiče mě pak přesvědčili, že je správné se ozvat.“
Postupem času získávala Terka čím dál větší slovní zásobu.
V šesté třídě na druhém stupni pak přišly i nové učitelky.
„Chvíli jsem přemýšlela nad tím, že bych se vrátila
k neslyšícím zpátky do školy v Holečkově ulici. Rodiče ale
nesouhlasili. To období jsem tedy přečkala. A druhý stupeň už byl klidnější.
Možná i díky tomu, že už byli kluci vyspělejší a rozumnější.“
Tři varianty
Když v devítce přemýšlela, kam dál, přemýšlela o třech
školách. „Gymnázium jsem zavrhla rychle, neboť by pro mě bylo hodně náročné.
Tlumočnici jsem sice chtěla dělat, ale během šesti let mezi neslyšícími jsem
zapomněla znakovat… A tak přišla na řadu Střední umělecká škola textilních
řemesel u Hlavního nádraží. Měla jsem tam kamarádku z Holečkovy školy,
která už byla v prváku na této střední škole. Od ní jsem věděla, že tam jsou
menší třídy a hodní učitelé.“
Ve škole kreslí, maluje, šije, paličkuje, tká. Ale seznam
jejích uměleckých vloh je daleko obsáhlejší. Hraje v Pantomimě S.I. a
miluje tanec.
Hudba jako motivace
„Už od dětství jsem chtěla tancovat jako Michael Jackson. Díky
tomu, že mám kochleární implantát, jsem hudbu slyšela, zároveň jsem ji vnímala
ale i prostřednictvím vibrací.“
Hudbu Terka slyší, ale s anglickými texty má zatím
problémy. „Konkrétně s výslovností. Ale stále na sobě pracuji a hudba je
moje velká motivace se učit anglicky. Kochleární implantát mám na pravém uchu,
kde mám stoprocentní ztrátu sluchu. Na levém uchu nosím právě kvůli angličtině
sluchadlo. Mám totiž ztrátu sluchu 80 procent.“
Pozorní bratři
Terka pochází ze slyšící rodiny a má ještě dva starší
bratry. „Rodiče mi vyprávěli, že oni vůbec nepoznali, že neslyším. Zjistili to
až díky bratrům, kteří se se mnou snažili komunikovat.“
A jak se jako jediná neslyšící v rodině učila mluvit?
„Až z videí, která natáčeli rodiče, jsem zjistila, jak jsem mluvila. Na
papíru třeba namalovali princeznu a pak – většinou táta – mi řekl, že je to
princezna. A já jsem to měla zopakovat. Zatímco mamka hodně křičela, táta
skvěle artikuloval, takže jsem mu při výuce rozuměla více než mamce.“
Ale nezastupitelnou úlohu hrála samozřejmě i maminka, se
kterou Terka chodila poctivě na logopedii. „Mamka s babičkou mi pak
udělaly slovník, do kterého kreslily různé obrázky. Tak jsem si rozšiřovala
slovní zásobu.“
Zpátky k neslyšícím
Terka za pár dní oslaví 18. narozeniny. A s tím
přichází na řadu i plánování budoucnosti. „Maluji, vyrábím různé vychytávky,
tancuji, dělám divadlo, opět znakuji, zkouším hrát filmy… Nabízí se tedy do
budoucna například pantomima na DAMU, studium designu nábytku, tlumočnictví…
Tlumočnice bych chtěla být z jednoho prostého důvodu – je nás málo. A už
nyní se snažím neslyšícím pomáhat. Baví mě to. A já nechci znakový jazyk – svůj
mateřský jazyk – zapomenout.“
Rodina o Terce mluví – díky kochleárnímu implantátu – jako o
slyšící.
„Já se ale více vnímám jako neslyšící. Znakuji. Neslyšící mi
sice říkají, že znakuji hůře… Takže je fakt, že se někdy cítím na pomezí. Teď
jsem v životě více u slyšících, ale vím, že nastane doba, kdy se začnu
vracet zpátky k neslyšícím….“
Text a foto: VERONIKA CÉZOVÁ